VÄLKOMMEN TILL MITT KRYPIN!
KÄNN DIG SOM HEMMA!

måndag 5 september 2011

På tal om R.E.S.P.E.K.T . . .



Vet du inte vad ordet betyder!?
så titta här...

http://sv.wiktionary.org/wiki/respekt

eller här...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Respekt

Var och en har kanske sin tolkning av ordet. Jag har min!
Och för mig är  RESPEKT ett stort ord - ett viktigt ord!!!
Och inte bara ett ord... utan en livsfilosofi!



Jag försöker i allra högsta grad respektera alla människor- mina nära och kära, vänner, bekanta och även dom jag inte känner. Vi är alla individer, alla unika på sitt sätt! Det måste få vara så!
Därmed inte sagt att man delar allas åsikter, handlingar, val, smak och tycke m.m... MEN man måste respektera varandras olikheter!!! Och att vi gör olika val i våra liv!
Som tonårsmamma upplever jag, tyvärr, att respekt är något som inte ska tas för givet hos våra ungdomar. Bristen på självrespekt, bristen på respekt för sina medmänniskor och även bristen på respekt för materiella ting dominerar. Vilket är mycket skrämmande!!!
Tror detta är något väldigt viktigt att vi vuxna tar tag i, innan det är för sent!
Vet i alla fall att detta är något som diskuteras i mina barns skola, titt som tätt, och det glädjer mig! Samtidigt som jag här hemma ofta pratar om vikten av respekt!


Men som sagt, hur ska våra barn och ungdomar lära sig, när vi vuxna inte föregår med gott exempel!!??
Jag undrar ofta om vissa människor har nåt liv överhuvudtaget!?
Det ska läggas sig i... skitsnackas och grejas... Blir sååå trött! :(
Tror till stor del det beror på okunskap, fördomar, rädsla, avundsjuka eller ren och skär ignorans!

Nä, sköt ditt eget... RESPEKTERA DIG SJÄLV!
Så ska du se att du får... RESPEKT TILLBAKA!


2 kommentarer:

  1. Så jävla bra inlägg gumman!!! <3

    SvaraRadera
  2. Tack snälla!!!
    Tar det verkligen som en komplimang när det kommer från mrs-Blogg-her self ;)
    Älskar DIN blogg! Keep up the good work sötis!
    Kram <3

    SvaraRadera