VÄLKOMMEN TILL MITT KRYPIN!
KÄNN DIG SOM HEMMA!

torsdag 15 september 2011

MIN STIL!!??

Blev inspirerad och tog mig en funderare över detta i.o.m Annsos kommentar till mitt föregående inlägg.

Hittat min stil!?... Nja, det vet jag inte!? Jag upptäcker nytt hela tiden... vilket jag tror är viktigt för att hålla intresset vid liv! Samt att jag är en extremt ombytlig person. Så för mig är ständig förändring ett måste! Dels för att jag som sagt älskar heminredning. Gillar att pyssla, ändra om och förnya.
Sen så har jag alltid varit sån... på gott och ont! Kan ibland kännas att det i grunden är nåt som fattas en, när man aldrig kan "nöja" sig. But let us not go there!!! ;)
Jag blir liksom rastlös och känner mig inte tillfreds om nåt ser likadant ut i mitt hem för länge!
Låter kanske rubbat och det är möjligt att det är!?
But what!? That`s me!!! ;)
Kan då passa på att säga att vi inte skiter pengar, om nån nu trodde det!? ;)
Nä, jag köper helt enkelt hellre lite billigare grejer, för att kunna tillfredsställa mitt behov :P

Förr var jag väldigt strikt och hade jättesvårt, för att inte säga omöjligt, att kombinera olika saker. Jag inredde helt enkelt efter färg! Alla möbler var tvungna att vara i samma färg/träslag. Alla prydnadssaker var i samma färg/stil. Alla tavelramar i ett rum skulle tvunget vara i samma färg.
Knäppt! Och så trist det blev i längden!

Förr kunde jag köpa på mig möbler och saker bara för att jag hittade något som jag föll för. Ren impuls alltså! Utan att tänka igenom... Får det plats, vad ska det användas till, passar det in osv. Vilket naturligtvis slutade med att man stod med en massa grejer som man inte trivdes med eller som blev oanvända. What a waste!!!

Idag har jag lärt mig en läxa... och köper saker efter mer noggrannt övervägande. Har väldigt få saker som är bara "fint". Känner att det är viktigt att de fyller en funktion också. Gäller framförallt möbler! Men visst, rena dekorationer finns naturligtvis också!

Har tagit ett tag, och måånga misstag ;) att komma dit jag är idag. Men känner att jag har hittat en skön balans i mitt inredningstänk. Är långt ifrån klar i och för sig! Och helt klar blir jag väl aldrig... förhoppningsvis... Då har jag ju inga drömmar och inga projekt kvar ju! HUUUAAA... Hemska tanke ;)

En annan sak som alltid varit viktig för mig är att inreda på ett sätt som passar oss alla i familjen!
Vi är två vuxna och fyra barn. Barnen ska få röra sig helt fritt och ha tillgång till allt. Inget får vara "aja baja" för barnen. Då har det inte i en barnfamiljs hem att göra!
Möbler och inredning ska var anpassade till alla!!!
Och jag kan utan tvekan säga att jag ALDRIG behövt ställa undan nånting när barnen varit små!!!

För mig är egentligen möbler mindre viktiga, eller kanske mer ointressanta. För mig är det det där andra som är passionen... Dom där detaljerna, som är pricken över I:et!!!

För att andra ska förstå vad jag gillar! Vad MIN STIL är, så kommer här några utav dom inredningsstilar som inspirerar mig mest...


MODERNT/GRAFISKT
Så ser större delen av vårt hem ut i grund och botten. Eller ska åtminstone se ut, när jag är klar!
Väggar och möbler går till största del i vitt/grått/svart-skalan.
 SHABBY CHIC

Min nyaste kärlek <3
För några år sen gillade jag det inte alls... Men stilen har vuxit hos mig och är nu min favorit!!!

ORIENTALISKT

En gammal favorit som fått vika undan till stor del, tyvärr! Men än finns lite kvar. Och jag hoppas kunna inreda mer i denna stil framöver igen!
Så denna saliga blandning är alltså vad ni ser mest av i mitt hem!
Mina projekt just nu är att jag håller på att inreda sovrummet i Shabby stil <3
Har alltid älskat färg och varit glad för (kanske liiite för glad) att kladda det på våra väggar ;)
Men nu ska...
den röda fondväggen i sovrummet (som får alla att tänka bordell), 
den mörk, mörk turkosblå väggen i hallen (som får vissa att bli sugna på lakrits!?),
och den gröna väggen i köket (som folk, som vågar, kallar spygrön),
vika hädan för nya ljusare nyanser (vitt/antikvitt/ljusgrått), är det tänkt. Så det är väl det som står näst på tur!
Shabby stilen har för övrigt brett ut sig lite här och var i vårt hem. Tycker det är helt underbart att mixa modernt med gammalt/lantligt/romantiskt. Går alldeles utmärkt!!!

Så där det var väl ett litet försök att försöka förklara M.I.N S.T.I.L
Kanske mest blev rappakalja... Men jag gjorde ett försök ;)

Det viktiga är att man trivs i sitt hem! "Mitt hem är min borg" sägs det ju och det stämmer väl ganska bra, eller hur!? Ha dom prylar DU gillar och hitta DIN EGEN stil och sköna mix!!!
Lovar att lägga ut lite fler bilder från mitt hem vid senare tillfälle så kanske bilden klarnar något!? ;)

Men nu är det bedtime...

Natti alla fina <3



1 kommentar:

  1. Hihi vad kul att min kommentar fick dig att spinna vidare på inredningsfrågan. Jag trodde du verkligen hade hittat din stil, men se där. Tycker att att de tre områden du tog upp i detta inlägg funkar bra med varandra, så jag tror det blir skitsnyggt när allt är färdigt.
    Ha en riktigt bra helg vännen!
    Kram Annso!

    SvaraRadera